Friday, September 30, 2011

EMAS & PERAK ADALAH WANG SEBENAR

Pentingnya Membuat simpanan,Pelaburan Emas dan Perak

EMAS & PERAK ADALAH WANG SEBENAR
Matawang Dinar Emas
Sejak beribu tahun dahulu, Wang adalah sesuatu yang dijadikan daripada Emas & Perak dimana ianya telah digunakan sebagai Matawang bagi urusan perdagangan. Justeru, semakin banyak simpanan Wang seseorang individu itu, bermakna semakin banyak simpanannya dalam bentuk Aset Emas & Perak, dan ianya akan membuatkan seseorang itu semakin lama menjadi semakin kaya disebabkan oleh kenaikan nilainya yang berterusan.
Maka jelas disini bahawa Wang sebenar adalah sesuatu yang berbentuk Emas & Perak sahaja dimana ianya adalah sesuatu yang amat wajar dijadikan simpanan ekoran sumber dan penghasilannya amat terhad disamping permintaan ke atasnya yang amat tinggi.
KEKELIRUAN DIANTARA WANG DAN MATAWANG (WANG KERTAS)
Malangnya, ketika ini kita di kelirukan dengan kewujudan Matawang yang dicipta oleh Sistem Kapitalis, di mana mereka berjaya meletakkan keyakinan kita semua ke atas alat ciptaannya ini sehingga kita semua terus bermati-matian meyakini Matawang ciptaan mereka ini adalah Wang yang sebenar dan ianya wajar dijadikan sebagai simpanan dan ukuran kekayaan.

Diantara Matawang Yang Telah Tidak Diterima Penggunaanya
Definisi bagi Matawang adalah “Suatu Alat Pembayaran Yang Diterima Penggunaannya”. Ini bermakna, fungsi dan tujuan sebenar Matawang dicipta cuma satu sahaja, iaitu untuk digunakan bagi sesuatu urusan pembayaran, dan bukannya untuk dijadikan sebagai medium simpanan.
Dalam ertikata lain, sekiranya kita tidak memerlukan Matawang bagi sebarang urusan yang memerlukannya, maka ianya tidak seharusnya dijadikan simpanan kerana amalan itu menyalahi fungsi sebenar ianya diciptakan.
Kita semua juga pasti sudah sedia maklum bahawa sekiranya sesuatu itu digunakan bukan pada fungsinya yang sebenar, pastinya ia akan mengundang kesan yang kurang baik. Sebagai contoh, fungsi sebuah kereta adalah untuk digunakan sebagai alat pengangkutan bagi memudahkan pergerakan dari satu tempat ke satu tempat yang lain, tetapi jika fungsinya disalahgunakan bagi tujuan berlumba di jalanraya maka sudah pasti ia akan mengundang padah dan membawa kepada kematian.
KESAN DARIPADA SALAHFUNGSI MATAWANG

Kebanyakan orang menyangka bahawa masalah kewangan yang mereka hadapi ketika ini adalah disebabkan oleh kekurangan Wang Kertas untuk mereka berbelanja dan juga disebabkan oleh ketiadaan Wang Kertas dalam simpanan mereka.
Hakikatnya, masalah seperti ini wujud bukan disebabkan oleh kekurangan Wang Kertas, sebaliknya disebabkan oleh terlalu banyak Wang Kertas sehingga menyebabkan berlakunya lambakan di dalam pasaran. Ini kerana Wang Kertas bukanlah sesuatu yang terhad sumber dan penghasilannya sebagaimana Emas & Perak, sebaliknya ia boleh ditambah cetak pada bila-bila masa tidak kira seberapa banyak ianya diperlukan.
Bagi mengatasi lambakan ini, maka harga barangan keperluan di pasaran pula akan dinaikkan bagi tujuan menyeimbangkan diantara jumlah Wang Kertas dan jumlah barangan keperluan yang ada. Bermakna, semakin banyak Wang Kertas yang kita semua perlukan terutamanya untuk simpanan, maka semakin kerap ianya akan ditambah cetak, sekaligus membuatkan jumlahnya semakin bertambah dan harga barangan keperluan semakin meningkat.
Dalam masa yang sama, Wang Kertas yang ada dalam simpanan juga perlahan-lahan kehilangan nilainya kerana jumlahnya yang diperlukan untuk membeli sesuatu keperluan pada masa akan datang akan semakin meningkat berbanding jumlah yang diperlukan pada ketika ini.
JALAN PENYELESAIAN TERBAIK
1- Sekiranya ada simpanan Wang Kertas bagi tujuan kegunaan pada hari tua, segera tukarkannya kepada Wang sebenar dalam bentuk Aset Emas & Perak supaya nilai simpanan itu terus meningkat dari masa ke semasa sekaligus menjadikan jumlah simpanan terus bertambah dengan sendirinya. Aset Emas & Perak tersebut boleh dijual bila mana kita mahu menggunakan Wang Kertas kelak dan jual Emas & Perak tersebut hanya pada sekadar jumlah Wang Kertas yang diperlukan sahaja, bukan kesemuanya.
2- Sekiranya ada Wang Kertas yang bakal digunakan dalam jangkamasa beberapa bulan lagi, tukarkannya dahulu kepada Emas & Perak, sekurang-kurangnya dalam tempoh itu jumlahnya telah dijana dan telah bertambah walaupun hanya sedikit. Apabila sampai waktu Wang Kertas diperlukan untuk urusan yang berkaitan, baru jualkannya.

sumber: http://www.barakahemas999.com/page/2/

No comments:

Post a Comment